Tankespinn

Denne bloggen vil i all hovedsak bestå av mine refleksjoner, og mine forsøk på å vri hjernen min rundt IKT i jobben min som lærer i videregående skole.
Du er hjertelig velkommen til å prøve å følge meg!

tirsdag 1. april 2014

Digital kompetanse og læreplan

Jeg underviser i norskfaget, og har dermed valgt å se på den generelle delen i norsk og spesifikt inn på læreplanmålene for VG3 i norsk når jeg nå skal skrive om digital kompetanse.

Den generelle delen av læreplanen i norsk sier følgende:
«Digitale ferdigheter i norsk er å bruke digitale verktøy, medier og ressurser for å innhente og behandle informasjon, skape og redigere ulike typer tekster og kommunisere med andre. I denne sammenhengen er det viktig å kunne vurdere og bruke kilder på en bevisst måte. Utviklingen av digitale ferdigheter er en del av lese- og skriveopplæringen i norskfaget, og innebærer å finne, bruke og etter hvert vurdere og referere til digitale kilder i skriftlige og muntlige tekster, og selv produsere stadig mer komplekse tekster. Videre innebærer det å utvikle kunnskap om opphavsrett og personvern, og ha en kritisk og selvstendig holdning til ulike typer digitale kilder.»

I norskfaget på videregående skole er det mye arbeid med skriftlige tekster, og jeg ser at elevene  stort sett er svært gode på å bruke digitale verktøy når de kommer til den videregående skolen. Læringen vil i stor grad gå på vurdering av kilder, kildehenvisninger og å kunne bruke andres tekster riktig for å heve sin egen tekst.
Jeg føler selv at det er i form av kildevurdering og kritisk tenkning til digitale kilder at jeg har mest å tilføre elevene.

Fra kompetansemålene i norsk VG3 finner jeg følgende mål knyttet til digital kompetanse:

Muntlig kommunikasjon:
  • bruke retoriske og digitale ferdigheter til å produsere og framføre sammensatte tekster

Skriftlig kommunikasjon:

  • bruke kilder på en kritisk og etterprøvbar måte og beherske digital kildehenvisning

Språk, litteratur og kultur:
  • gjennomføre en selvvalgt og utforskende fordypningsoppgave med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne, og velge kommunikasjonsverktøy ut fra faglige behov
 
I VG3 arbeider vi mye med kildearbeid og kildehenvisning i forhold til både skriftlige, muntlige og sammensatte tekster. Det er viktig å lære at man benytter seg av andres tekster for å heve sin egen tekst, men at man gjør det bevisst og tydelig, og at dette skal dokumenteres.
Vi arbeider med digitale verktøy stort sett konsekvent i norsktimene på VG3, både i form av å lage en digital tidslinje, eller å forberede muntlige presentasjoner i ulike media. Jeg oppfatter at 18-åringer i dag innehar svært god digital kompetanse, og at det er den kritiske tenkningen i forhold til digitale kilder som er deres svakeste område innenfor kompetansemålene. Det er absolutt her jeg setter inn støtet i forhold til arbeid med målene på VG3.
I forhold til lokal tilpasning av læreplanen, er jeg litt usikker på hva som menes. Vi har på språkavdelingen på min arbeidsplass egne fagmøter på VG3 norsk, hvor vi diskuterer og tar for oss kompetansemål og terminplaner, slik at det meste samkjøres. Jeg finner disse møtene svært viktige, da det er trygt å vite at man har en felles forståelse av hva som menes med læreplanmålene.

Ida

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar